Medie: Tobaksgigant lobbyede gennem ungdomspolitikere
Tobaksgiganten British American Tobacco fik i juni flere ungdomspolitikere til at lægge navn til et debatindlæg bragt i Berlingske imod aldersgrænse for cigaretter.
Det skriver Jyllands-Posten.
Mediet har fået adgang til et udkast til indlægget, der blev sendt fra en ansat i det danske lobbybureau Grace. Bureauet er hyret af British American Tobacco til at lave lobbyarbejde.
Debatindlægget kom i kølvandet på, at regeringen havde foreslået, at aldersgrænsen for køb af tobaks- og nikotinprodukter gradvist skulle ændres fra 18 til 25 år.
- Hey Guys! I forlængelse af den fælles kampagne har vi skrevet et udkast til et fælles indlæg om forslaget om en aldersgrænse på 25 år, som vi håber, at I vil være afsendere på, står der i udkastet ifølge Jyllands-Posten.
En enkelt sætning fra indlægget blev pillet ud af udkastet, hvorefter ungdomspolitikerne skrev deres navne på.
Landsformand var uvidende
British American Tobaccos danske strategichef, Marc Yang Lauridsen, har overfor Jyllands-Posten ikke ønsket at kommentere sagen.
Alexander Blavnsfeldt, der er landsformand i SF Ungdom (SFU), er blandt dem, der står som afsender på indlægget.
Ifølge ham vidste han ikke, at tobaksgiganten stod bag indlægget.
- Jeg fik det egentlig bare og blev spurgt, om jeg kunne skrive under. Fordi SFU er enige, skrev vi under. Jeg vidste ikke, at det var forfattet af tobaksindustrien, siger han til Jyllands-Posten.
Ungdomspolitikere tidligere brugt i lobbyarbejde
Den udlægning kan stifteren af Grace, Sune Wæsel, dog ikke genkende.
- Det er vi meget overraskede over. Vi har kommunikeret både åbent og aktivt om dette forhold i vores dialog med de unge politikere, siger han til Jyllands-Posten.
Sagen om tobakslobbyisme ligner i høj grad en tidligere sag, hvor ungdomspolitikere kæmpede imod en hævet aldersgrænse for køb af alkohol.
Her kom det i juli frem, at Bryggeriforeningen havde betalt for ungdomspolitikernes kamp imod aldersgrænsen.
/ritzau/